Connect with us

La zi

O mamă de etnie romă din Bicaz Chei spune că fetița e discriminată la grădiniță.

Avatar

Published

on

 

Un caz de suspiciune de discriminare a fost semnalat de o femeie de etnie romă în comuna Bicaz Chei. Femeia a declarat că fetița ei a fost discriminată la grădiniță și din cauza faptului că nu s-au luat măsuri a decis să o retragă de la cursurile preșcolare.

Punctul de vedere al domnului directoprof . Matei Mihail de la Şcoala Gimnazială nr. 1 comuna Bicaz Chei:

În urma unei reclamații de discriminare, o mamă de etnie romă din Bicaz Chei și-a retras fetița de la grădinița Ivaneș aflată în subordinea școlii pe care o conduceți, nemulțumită fiind de modul în care educatoarea se comportă cu fetița. Cum comentați acest caz, mai ales că vorbim de o situație în care un copil, indiferent de etnie, nu mai urmează cursurile de învățământ preșcolar ?

Nu se confirmă că este un caz de discriminare, în condițiile în care nemulțumirea mamei s-a declanșat spontan, aflând luni 8.05.2017 ( după ce fetița d-nei a absentat nemotivat o perioadă continuă fără a fi anunțată școala) că rolul fetiței ei din activitatea extrașcolară pregătită pentru cerc pedagogic a fost dat și altei fetițe nou venite prin transfer tocmai în această perioadă, educatoarea crezând că fetița reclamantei va lipsi și la activitatea de cerc ; educatoarea este apreciată de părinți și colegi, nu face discriminări și se comportă adecvat cu copiii și părinții acestora (În urma centralizării răspunsurilor din chestionarele aplicate părinților de la grupa de grădiniță la care este înscrisă fetița d-nei I.M., chestionare nesemnate care au vizat: relația școală familie, relaționarea părinților/ copiilor cu educatoarea, comportamentul educatoarei la școală și în comunitate, existența unor cazuri de discriminare/ jignire etc).
Personal, în data de marți 9.05.2017, orele 8,30, d-na I.M. mi-a comunicat față în față că ”educatoarea nu a jignit-o, nu i-a vorbit urât, nu se comportă urât cu fetița, dar că vede faptul de mai sus ca o discriminare și aduce televiziunea.”(având în vedere punctele de vedere ale:  responsabilului de comisie metodică ”Educatoare”, președintelui comitetului de părinți de la grupă, serviciului asistență socială ș.a. (exprimate în scris și semnate), discuției purtate cu mama fetiței). De altfel, în punctul de vedere solicitat educatoarei apare clar aprecierea/ caracterizarea pozitivă a fetiței și faptul că este o comunicare bună între copil și educatoare. (Având în vedere punctele de vedere ale:  responsabilului de comisie metodică ”Educatoare”, președintelui comitetului de părinți de la grupă, serviciului asistență socială ș.a. (exprimate în scris și semnate), discuției purtate cu mama fetiței).
Notă: Învățământul antepreșcolar și preșcolar nu este obligatoriu (conform art. 24 din Legea 1 / 2011 actualizată 2017), dar școala militează continuu pentru cuprinderea copiilor în grădiniță, indiferent de etnie ( în ideea că ”învățarea pe tot parcursul vieții este un drept garantat de lege”- art. 13 din aceeși lege). De neînțeles este replica unor părinți de etnie rromă care cunosc acest lucru și la insistența noastră de a înscrie copilul la grădiniță și a asigura frecvența răspund ”de ce, doar nu este obligatoriu”. De aceea vedem tichetele sociale pentru grădiniță ca o motivație în plus pentru îmbunătățirea frecvenței copiilor la grădiniță.

Câte cazuri de discriminare au fost semnalate în anul școlar 2016/ 2017 la nivelul unității pe care o conduceți și cum s-au soluționat ?

Nu au fost semnalate oficial cazuri de discriminare și nici nu am cunoștință de așa ceva nici neoficial. A existat uneori nemulțumirea unei mame care a fost sfătuită în particular de către c.d. / cadru medical să acorde mai multă atenție stării de igienă a copilului. Încercăm permanent să eliminăm anumite stereotipuri învechite despre anumite categorii de persoane, stereotipuri care ar putea duce la discriminare. Toți copiii sunt egali și au dreptul la educație.

Mama în cauză reclamă și faptul că există cazuri de copii romi care nu beneficiază de bursă la Bicaz Chei, în timp ce la Dămuc da. Cum comentați ?

Mama în cauză are un copil înscris în clasa a X a la clasa de școala profesională de la Liceul Tehnologic Dămuc care beneficiază de bursa profesională de 200 lei care se acordă fiecărui elev de la profesională (așa cum elevii de la liceu primesc ”bani de liceu”),  indiferent de etnie, religie, medie, tip familie etc. Dânsa confundă acest tip de  bursă cu bursa socială care nu are nici o legătură cu etnia. Primăriile sunt cele care dau alocații de susținere a familiei/ 164 lei, ajutor social/ 357 lei/ TSG uri/ 50 lei lunar.

La Liceul Tehnologic Dămuc, fiul mamei în cauză este singurul elev de etnie romă (el primind bursa profesională, nu socială), iar burse sociale nu mai acordă nici colegii de câțiva ani, deci reclamația nu are temei real. (folosind informațiile furnizate de colegii directori din comunele apropiate cu acordul lor).

Dacă absențele unui copil de etnie romă sunt un criteriu de acordare sau neacordare a unui sprijin social, dar absențele sunt determinate strict de probleme de sănătate și nu din dezinteres, acest fapt este luat în calcul ?

Faptul semnalat este luat în calcul pentru orice copil indiferent de etnie, având în vedere că de ajutoare sociale condiționate de frecvență (alocații de susținere a familiei/ 164 lei,  TSG uri/ 50 lei lunar ), dar în condițiile legii și regulamentelor. Se manifestă înțelegere în cazul de mai sus în cazul unei întarzieri, solicitari scrise de învoire, dar c.d. trebuie să consemneze absențele.

Părinților li s-a prezentat la începutul anului școlar legislația, condițiile de motivare a absențelor și personal am explicat cum, cine și în ce temei se motivează absențele. Problema apare atunci când unii părinți nu se adresează medicului pentru adeverință de scutire absențe și nici școlii, ci motivează în schimb că elevul/ copilul a fost bolnav. Obligația cadrului didactic este să consemneze absențele, iar la preșcolari se permite consemnarea după ora 9,00.

Uneori dezinteresul sau alte cauze ale absenteismului se justifică prin probleme de sănătate sau materiale.

Care este viziunea conducerii unității de învățământ în ceea ce privește integrarea copiilor romi în mediul școlar și în comunitate ?

Pentru a răspunde întrebării dumneavoastră, din Planul de Dezvoltare instituțională 2015-2019, am extras:

DEVIZA ȘCOLII:

“ O ŞANSĂ FIECĂRUI COPIL , PENTRU A REUŞI ÎN VIAŢĂ”, 
Este uşor să înveţi a merge. / Important este încotro te îndrepţi. / Ştim că nu toţi copiii sunt la fel. Noi, împreună cu familia ta, te călăuzim spre reuşită şi împlinire, căci tu ne reprezinţi.

VIZIUNEA ŞCOLII
Din perspectiva dezvoltării durabile, a globalizării educaţiei, a integrării acesteia cu cercetarea şi inovarea, Şcoala Gimnazială nr. 1 comuna Bicaz Chei, respectiv cadrele didactice şi beneficiarii direcţi ai sistemului de învăţământ, elevii, promovează politicile publice destinate implementării unei noi viziuni asupra educaţiei, formării, cercetării şi dezvoltării având ca dimensiuni principale îmbunătăţirea calităţii şi a eficacităţii sistemului de educaţie şi formare profesională, facilitarea accesului universal la educaţie şi formare, deschiderea sistemului de educaţie şi de formare profesională către spaţiul european. Ne propunem ca scoala noastra sa fie apreciată de către elevi, părinţi şi comunitatea locală pentru eficienţa activităţii instructiv-educative, asigurarea condiţiilor materiale necesare unui învăţământ de calitate, asigurarea egalităţii şanselor tuturor elevilor, pentru rezultate deosebite în activitatea de performanţă şi pentru ancorarea şcolii în comunitatea locală şi europeană.

MISIUNEA ŞCOLII
Şcoala gimnaziala nr. 1 comuna Bicaz Chei:
• este o şcoală centrată pe promovarea valorilor şi principiilor democratice, pe implicarea mai largă a comunităţii în viaţa şcolii şi extinderea serviciilor şcolii pentru comunitate
• menţine climatul educaţional bazat pe performanţă, competiţie transparentă şi onestă, pe cooperarea şi încurajarea iniţiativei individuale şi a inovaţiei didactice menite să susţină dezvoltarea individuală a fiecarui elev şi egalitatea de şanse prin educaţie
• are usile larg deschise pentru toti cei care au nevoie de educatie si instruire intr-un climat de siguranta si seriozitate
• ce va ofera sanse egale de dezvoltare si de progres in condiţii moderne sub indrumarea unor cadre didactice serioase si competente si a unei conduceri ce incurajeaza initiativa constructiv – pozitiva, colaborarea si lucrul in echipa
Strict la ”integrarea copiilor rromi în mediul școlar și în comunitate”, vă răspund că pentru noi copiii de etnie rromă sunt doar niște copii care provin din medii cu risc și necesită mai multă atenție, dar egali în drepturi și obligații cu toți copiii indiferent de etnie. Integrarea mai facilă a acestora în mediul școlar și în comunitate ar fi condiționată de o colaborare eficientă între comunitatea locală- asistența socială- școală- biserică și conștientizarea populației de etnie rromă de faptul că toată lumea are drepturi, dar și obligații indiferent de etnie sau opinie religioasă, paralel cu îmbunătățirea condițiilor de trai.

Ce recomandări le oferiți cadrelor didactice care se confruntă cu astfel de situații în care părinții reclamă discriminări sau comportament nepotrivit față de copii ?

Atenție, răbdare, colaborare, transparență și comunicare eficientă cu toți factorii implicați în actul educațional. Să respecte deviza, misiunea și viziunea școlii.

 Au existat la nivelul unității de învățământ cazuri de cadre didactice mustrate sau sancționate ca urmare a unor comportamente nepotrivite sau discriminatorii? După atenționare, au mai existat recidive?

Nu au existat la nivelul unității de învățământ cazuri de cadre didactice mustrate sau sancționate ca urmare a unor comportamente nepotrivite sau discriminatorii. Nemulțumirile de la unii părinți cu privire la orice aspect care a vizat activitatea unui cadru didactic au fost soluționate amiabil la masa rotundă.

Reclamațiile se extind și la nivelul copiilor români, oamenii susținând că, în realitate, modul în care se face educație în Bicaz Chei lasă de dorit și mulți preferă să își transfere copiii în alte comune.  Cum  comentați ?

Care „oameni” susțin acest lucru ? Avem copii care au rezultate foarte bune ( veniți din alte școli pentru calitatea actului educațional din școala gimnazială Bicaz Chei). Pe scurt, în acest an școlar avem 5 copii veniti din alte școli respectiv doi plecați. Vă stăm la dispoziție cu exporturi din baza națională de date SIIIR care contrazic cele sesizate. Referitor la calitatea educației în unitatea noastră, organele / organismele abilitate au avut o părere bună ( ISJ, ARACIP, Administrație locală , marea masă a părinților ). Pe site-ul ISJ Neamț și al MEN secțiunea examene naționale și admitere , puteți vizualiza rezultatele copiilor noștri după care să vă faceți o părere. E drept că nu poți fi pe placul tuturor sau a unora, mai ales a acelora care nu înțeleg buna intenție a școlii dar și că regulile sunt făcute pentru a fi respectate.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

Denumirea Asociației cetățenilor români aparținând minorității romilor este Partida Romilor “Pro-Europa” , asociație care s-a constituit la data de 19.03.1990 și a dobândit personalitate juridică la data de 03.04.1990 prin efectele sentinței civile nr. 1078, înregistrată în Registrul Persoanelor Juridice al Judecătoriei Sectorului 1 București sub nr.1111/03.04.1990 Copyright © 2015