Connect with us

La zi

Vrancea: Peste 700 de persoane frecventează şcoala în cadrul programului „A doua şansă”

Peste 700 de persoane din judeţul Vrancea cu vârste cuprinse între 15 şi 60 de ani sunt înscrişi, în anul şcolar 2019 – 2020, în cadrul programului „A doua şansă”, potrivit reprezentanţilor Inspectoratului Şcolar Judeţean (IŞJ) Vrancea.

„Există diferenţe majore între vârstele beneficiarilor programului ‘A doua şansă’, acestea variind între 15 şi 60 de ani. Raportarea la program din perspectiva vârstei este diferită, cei tineri gândindu-se la program mai degrabă prin prisma posibilităţii continuării studiilor şi angajării, cei de vârstă medie mai degrabă pentru a se putea angaja şi pentru a-şi ajuta copiii, iar pentru vârstnici reprezintă posibilitatea de a dobândi competenţe esenţiale de viaţă, în acest caz, alfabetizarea fiind un scop în sine”, a declarat Maria Costache, inspector pentru minorităţi în cadrul IŞJ Vrancea.

Potrivit acesteia, există diferenţe majore între persoanele care au abandonat mai recent sistemul de învăţâmânt şi cei care au abandonat cu mult timp în urmă, aceştia din urmă fiind mai dificil integrat în învăţâmânt.

În ceea ce priveşte motivaţiile pentru frecventarea programului „A doua şansă”, acestea diferă în funcţie de sexul, dar şi de vârsta cursanţilor.

„Există diferenţe importante în funcţie de sex, atât în privinţa motivaţiei cursanţilor, cât şi în privinţa implicării şi a timpului pe care sunt dispuşi să îl aloce implicării în program. În cazul femeilor care au copii, participarea este mai dificilă, pentru că acestea trebuie să se ocupe de îngrijirea copiilor şi de alte munci domestice. În ceea ce priveşte bărbaţii, aceştia au şanse şi mai mari să lipsească, pentru că există o probabilitate mai mare să muncească, comparativ cu femeile, adesea locul de muncă fiind în altă zonă geografică decât domiciliul acestora. De asemenea, există diferenţe semnificative între cei din ciclul primar, al căror scop este în general alfabetizarea, cel puţin pe termen scurt, şi cei din ciclul secundar inferior, care fie se gândesc să continue în învăţâmânt, fie să îşi găsească un loc de muncă, fie au scopuri imediate, precum obţinerea carnetului de conducere”, a precizat Maria Costache.

În opinia sa, există diferenţe majore între cursanţii din mediul rural şi cel urban în privinţa posibilităţilor de angajare după finalizarea studiilor.

„Există diferenţe majore între cei care trăiesc în mediul urban şi cei din rural. În general cei care locuiesc în oraşe au şanse mai mari de a fi angajaţi, cei din mediul rural muncesc în general în propria gospodărie şi rareori au un loc de muncă”, a spus Maria Costache.

Privind rezultatele obţinute de cursanţii acestui program, acestea depind foarte mult de implicarea elevilor, dar şi a profesorilor.

„În general, cel mai mare succes l-au avut profesorii care s-au apropiat foarte mult de cursanţi, lucru care de exemplu nu se întâmplă în învăţământul de masă. Acest lucru a dus la crearea unei legături care a avut ca rezultat participarea activă a beneficiarilor în timpul cursurilor. Evident, există însă şi elemente pe care beneficiarii le au în comun, profesorii acceptând de exemplu că abandonul iniţial al cursanţilor înscrişi acum în programul ‘A doua şansă’ are mai degrabă cauze non-individuale, care ţin de mediul social, cultural şi mai ales economic. Cei mai defavorizaţi fac parte din familii sărace şi dezorganizate”, a mai menţionat inspectorul IŞJ Vrancea.

Programul „A doua şansă” se desfăşoară în judeţ la Colegiul Tehnic „Valeriu D. Cotea, Şcoala Gimnazială nr. 7 şi Şcoala „Alexandru Vlahuţă”, toate din Focşani şi Liceul „Al. I. Cuza” Panciu cu finanţare din partea Ministerului Educaţiei Naţionale. Pe lângă acestea, programul se derulează şi în localităţile Slobozia Bradului, Mărăşeşti şi Vidra, cu finanţarea asigurată de Programul Operaţional Capital Uman.

Continue Reading
Click to comment

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Tendință