Peste 4.000 de preşcolari şi elevi romi sunt şcolarizaţi în Harghita, înregistrându-se o scădere a abandonului şcolar şi o creştere a numărului tinerilor care îşi asumă identitatea.
Datele furnizate presei de Kari Attila, inspector şcolar pentru romi la Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Harghita, arată că în anul şcolar 2019-2020 există un total de 4.126 de preşcolari şi elevi până la nivel liceal.
Dintre aceştia, 940 sunt preşcolari, 1.907 sunt la nivel primar, 1.052 sunt la nivel gimnazial, 210 în licee şi şcoli profesionale. De asemenea, 20 de cursanţi romi sunt înscrişi în Programul „A doua şansă”.
Potrivit sursei citate, în ultimii ani s-a înregistrat o creştere a numărului elevilor romi şcolarizaţi şi se constată faptul că din ce în ce mai mulţi tineri îşi asumă identitatea.
„Cu toate că nivelul elevilor şcolarizaţi în judeţ a scăzut cu câteva procente faţă de anul trecut, adică aproximativ 5%, putem spune că numărul acestora este constant în ultimii ani. Din 2007, de când sunt eu inspector şcolar pentru minorităţi- romi am avut 1.160 de elevi şcolarizaţi. De atunci, numărul acestora a crescut de aproape patru ori. Din fericire creşte şi numărul tinerilor romi care îşi continuă studiile liceale sau profesionale. Ei sunt cei care îşi asumă identitatea, în baza mea de date figurează numai şi numai elevii romi care îşi asumă identitatea. Numărul lor este mult mai mare în licee şi la clasele profesionale, dar, din cauză că nu-şi asumă identitatea, nu au cerut locuri speciale, au intrat la repartizarea computerizată, deci numărul celor care frecventează liceele este în creştere”, a precizat inspectorul şcolar pentru romi.
Acesta a punctat faptul că, în ultima perioadă, se constată o tendinţă de scădere a abandonului şcolar şi părăsire timpurie a şcolii, părinţii fiind tot mai conştienţi de importanţa şcolii, conştientizare la care au contribuit şi mediatorii şcolari.
„Abandonul şi absenteismul s-au redus foarte mult în şcolile unde avem mediatori şcolari. În prezent sunt şase mediatori şcolari – cu 4-5 ani în urmă am avut 12, din păcate au fost reduse când au început reducerile de posturi în învăţământ – iar acolo unde sunt, se simte foarte mult prezenţa lor, şcoala are o relaţia mult mai bună cu părinţii copiilor romi, scade absenteismul şi abandonul. Ar trebui să avem încă cel puţin zece mediatori şcolari în judeţ, este necesar”, a spus Kari Attila.
La rândul său, inspectorul şcolar general adjunct Cristinel Glodeanu a punctat faptul că Inspectoratul Şcolar sprijină acest proces de integrare a tinerilor romi şi colaborează cu alte instituţii în acest sens.
„Cred că este benefic că abandonul şcolar a scăzut. Cred că este momentul să facem tot ce ne stă în putinţă să reducem până la eliminare segregarea în unităţile de învăţământ. Pe de altă parte, este benefic să demonstrăm că îi acceptăm în clase, în comunitate, să găsim modalitatea de a-i sprijini şi aş merge mai departe, să facem eforturi – necesare de altfel – pentru a le asigura transportul la şcoală, să-i ajutăm să se integreze. Dar cred că este la fel de important ca şi ei să conştientizeze că toate aceste lucruri sunt făcute în beneficiul şi nu în detrimentul lor. Mai mult decât atât, trebuie să primească mâna pe care le-o întindem, pentru că prin acest parteneriat nu facem decât să găsim modalitatea de a avea o populaţie educată. Trebuie să înţelegem că suntem toţi cetăţeni europeni şi toţi trebuie să fim în acelaşi timp parte şi parteneri în acest proiect educaţional. ISJ sprijină acest proces de integrare şi colaborează cu AJOFM şi cu AJPIS, pentru a putea să identificăm împreună modalitatea cea mai potrivită pentru a-i integra pe toţi cei care nu au fost şcolarizaţi, prin Programul „A doua şansă” şi prin proiecte cu finanţare europeană în acest scop”, a conchis inspectorul şcolar general adjunct, Cristinel Glodeanu.