Connect with us

Educatie

Iohannis: Bacalaureatul – obligatoriu pentru studiile universitare. Evaluarea Naţională rămâne instrument de certificare a competenţelor. Liceele vor putea organiza, suplimentar, admitere

Published

on

Preşedintele Klaus Iohannis a precizat, miercuri, că în ceea ce priveşte colegiile care pot funcţiona în universităţi acestea nu se substituie învăţământului universitar, punctând că examenul de Bacalaureat rămâne obligatoriu pentru studiile universitare.

„În ceea ce priveşte funcţionarea colegiilor terţiare non-universitare, care pot funcţiona în universităţi, dar nu au rang de studii universitare, vreau să fac câteva precizări pentru o înţelegere corectă. Această formă de învăţământ, care funcţionează şi astăzi, nu se substituie învăţământului universitar. Formarea profesională pentru a permite certificarea la nivel de tehnician este cerută de piaţa muncii şi este deschisă tinerilor care nu au susţinut sau nu au promovat examenul de Bacalaureat sau adulţilor care doresc să avanseze profesional cu ajutorul unei pregătiri suplimentare, de nivel 5 de calificare. Ea nu conferă acces în învăţământul superior fără promovarea examenului de Bacalaureat. Mai pe scurt, Bacalaureatul rămâne obligatoriu pentru studiile universitare, adică pentru licenţă, masterat şi doctorat, indiferent de domeniul de studiu”, a spus Iohannis, într-o declaraţie de presă susţinută la Palatul Cotroceni.

El a mai arătat că proiectul ‘România Educată’ include şi o serie de ţinte concrete, printre care scăderea ratei de părăsire timpurie a şcolii, până la un nivel de cel mult 10%, reducerea ratei de analfabetism funcţional, la orizontul 2030, sau creşterea competenţelor digitale de bază, atât în cazul profesorilor, cât şi al elevilor.

„Cred cu tărie că o Românie puternică este o Românie Educată şi este nevoie de implicarea tuturor autorităţilor şi forţelor politice pentru a garanta transpunerea în realitate a acestei viziuni în beneficiul fiecărui cetăţean”, a conchis Klaus Iohannis.

Preşedintele Klaus Iohannis a avut, în ultimele trei zile, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului „România Educată”, în contextul finalizării dezbaterii publice.

Preşedintele Klaus Iohannis a declarat, miercuri, că proiectul „România Educată” propune trei tipuri de licee, respectiv teoretic, vocaţional şi profesional, arătând că la finalul celor patru ani de studiu, elevii acestora vor putea susţine examenul de Bacalaureat bazat pe competenţe.

„Am propus o nouă structură a învăţământului secundar superior unde vor exista trei tipuri de licee – teoretic, vocaţional şi profesional, care vor conferi absolvenţilor, după patru ani de studiu, acces la examenul de Bacalaureat”, a anunţat şeful statului, într-o declaraţie susţinută la Palatul Cotroceni.

Iohannis a precizat că se propune şi posibilitatea ca, în urma unor testări, elevii să se poată transfera la liceul dorit, indiferent de rută.

„Unul dintre cele mai importante obiective ale proiectului „România Educată” este acela de a elimina barierele birocratice care limitau posibilităţile tinerilor de dezvoltare şi de a întări dreptul fiecărui elev de a reveni în sistemul de educaţie şi de a-şi urma ambiţiile atunci când acestea îi pot aduce un viitor mai bun. Eliminăm birocraţia şi dacă un elev este, de exemplu, la un liceu profesional şi îşi dă seama că nu se regăseşte acolo şi vrea să facă trecerea la unul teoretic sau vocaţional va putea să se transfere în urma unor testări specifice la liceul dorit”, a declarat Iohannis.

El a arătat că examenul de Bacalaureat va fi bazat pe competenţe.

„Noul Bacalaureat, deschis tuturor şi bazat pe competenţe, este o altă componentă importantă a ‘României Educate’. Îmi doresc un examen care să poată evalua corect capacitatea absolvenţilor de a se descurca în societate şi în viaţă în general. Un absolvent de liceu, indiferent de profil, trebuie să poată înţelege problemele puse de schimbările climatice sau utilitatea vaccinurilor, asta înseamnă să ne asigurăm că cetăţenia activă nu rămâne doar un deziderat declarativ”, a subliniat şeful statului.

Preşedintele Klaus Iohannis a avut, în ultimele trei zile, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului „România Educată”, în contextul finalizării dezbaterii publice.

Klaus Iohannis a declarat, miercuri, că în proiectul „România Educată” se propune ca pe parcursul celui de-al doilea semestru liceele să poată organiza examen de admitere, însă a subliniat că Evaluarea Naţională rămâne principalul instrument de certificare a competenţelor la finalizarea gimnaziului şi de repartizare în ciclul următor.

„Ne dorim o mai mare flexibilitate şi o centrare a educaţiei pe fiecare elev. Asta înseamnă inclusiv valorizarea acelor elemente de profil care individualizează şi nu uniformizează. De aceea, deşi Evaluarea Naţională rămâne principalul instrument de certificare a competenţelor la finalizarea gimnaziului şi de repartizare în ciclul următor, am propus ca pe întregul parcurs al semestrului al II-lea unităţile de învăţământ şi elevii care doresc, indiferent de rută, teoretică, vocaţională sau profesională, să poată organiza, respectiv să susţină un examen suplimentar de admitere. Acest lucru se întâmplă deja pe ruta profesională sau vocaţională, fiind doar o extindere şi către zona teoretică, oferind o autonomie suplimentară şcolilor şi încredere elevilor care în tot acest proces vor avea o susţinere reală prin activităţi consecvente de orientare şi consiliere”, a spus şeful statului, la Palatul Cotroceni.

El a arătat că structura de învăţământ rămâne preponderent aceiaşi.

„Dezvoltăm educaţia timpurie, menţinem clasa pregătitoare şi gimnaziul de la clasa a V-a la clasa a VIII-a, creştem autonomia şcolilor, mai ales acolo unde există capacitatea administrativă necesară. Pentru restul şcolilor vom susţine noi forme de sprijin şi alocarea de resurse dedicate creşterii actului educaţional. Schimbări faţă de structura actuală apar la tranziţia între etapele educaţionale”, a mai spus Iohannis.

Preşedintele Klaus Iohannis a avut, în ultimele trei zile, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului „România Educată”, în contextul finalizării dezbaterii publice.

Guvernul îşi va asuma săptămâna viitoare, prin memorandum, ţintele şi obiectivele proiectului „România Educată”.

„În urma discuţiilor din aceste zile au reieşit o serie de lucruri importante. În primul rând, coaliţia de guvernare şi-a exprimat susţinerea pentru proiect şi chiar săptămâna viitoare Guvernul îşi va asuma, prin memorandum, ţintele şi obiectivele „României Educate”, urmând să stabilească un plan clar de acţiune, cu responsabili şi termene pentru implementare”, a spus şeful statului, la Palatul Cotroceni.

Iohannis a avut, începând de luni, o serie de consultări cu mediul politic şi cu partenerii sociali pe tema proiectului „România Educată”, în contextul finalizării dezbaterii publice.

„Vorbim despre un proiect care se bazează pe cea mai amplă consultare naţională în domeniul educaţiei din perioada postdecembristă, nu mai puţin de 10.000 de persoane şi peste 150 de organizaţii şi de instituţii fiind direct implicate”, a detaliat preşedintele.

Şeful statului a subliniat „deschiderea membrilor Parlamentului, inclusiv a celor din Opoziţie, pentru a colabora la transpunerea legislativă a proiectului”.

În acest sens, el a spus că nu mai doreşte ca acest domeniu să fie politizat.

„Educaţia trebuie să fie baza noastră comună de construcţie şi să nu mai aibă culoare politică. Românii aşteaptă consens pe astfel de teme esenţiale pentru viitorul ţării noastre şi, din păcate, ceea ce am văzut de prea mulţi ani au fost lupte politice sterile, care au afectat inclusiv educaţia. Nu mai putem continua aşa, dacă vrem ca România să avanseze şi să se dezvolte”, a punctat Iohannis.

Astfel, el a anunţat că, „în cel mai scurt timp, se va constitui un grup de lucru transpartinic pentru a construi cadrul legislativ care să permită implementarea proiectului”.

„Parlamentul trebuie să fie un pilon central al procesului de reformă a sistemului de educaţie şi, prin această asumare, poate reda încrederea românilor în aleşii săi”, a apreciat acesta.

Klaus Iohannis a mărturisit că „procesul de elaborare a acestei viziuni a durat mult” tocmai pentru că şi-a dorit „ca în ‘România Educată’ să se regăsească vocile tuturor celor care au propuneri relevante de politică publică”.

„Nu e un secret pentru nimeni că, în anumite perioade de guvernare, educaţia nu s-a aflat pe agenda politică, ceea ce a ţinut în loc ‘România Educată’. Am avut apoi ani electorali intenşi, a urmat pandemia, cu greutăţile, dar şi cu lecţiile ei valoroase. Acum avem, în sfârşit, şansa unei discuţii constructive, urmate de asumarea transpartinică şi de un proces consecvent şi stabil de implementare”, a subliniat preşedintele.

Proiectul „România Educată” beneficiază de un „sprijin financiar istoric” de peste 3 miliarde şi jumătate de euro, a afirmat, miercuri, preşedintele Klaus Iohannis.

„Proiectul ‘România Educată’ are un sprijin financiar important, istoric aş spune, în valoare de 3,6 miliarde de euro. Suplimentar, prin alte fonduri europene, vom finanţa cu 400 de milioane de euro renovarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, pentru garantarea siguranţei şi a securităţii copiilor şi dascălilor în şcoli”, a afirmat şeful statului, la Palatul Cotroceni.

El a adăugat că „este momentul să trecem la implementarea proiectului ‘România Educată’ şi să dăm întâietate investiţiilor în sistemul de educaţie”. Iohannis a subliniat că a insistat să fie asigurată finanţarea necesară pentru o parte dintre priorităţile şi reformele proiectului, inclusiv prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă.

„Mă refer, de exemplu, la reducerea abandonului şcolar, prin sprijinirea a peste 2.500 de unităţi de învăţământ preuniversitar, dotarea a 10.000 de laboratoare şi cabinete şcolare, mobilarea a 75.000 de săli de clasă, construirea a 140 de creşe şi servicii complementare de educaţie timpurie, realizarea a 10 centre de învăţământ dual, dezvoltarea unei reţele de şcoli verzi şi formarea a 100.000 de cadre didactice pentru predarea online”, a detaliat preşedintele Iohannis.

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole recente

Denumirea Asociației cetățenilor români aparținând minorității romilor este Partida Romilor “Pro-Europa” , asociație care s-a constituit la data de 19.03.1990 și a dobândit personalitate juridică la data de 03.04.1990 prin efectele sentinței civile nr. 1078, înregistrată în Registrul Persoanelor Juridice al Judecătoriei Sectorului 1 București sub nr.1111/03.04.1990Copyright © 2015